taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Qin - Himmelsk musik i Lund

 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Sat Feb 28, 2009 1:19 am    Post subject: Qin - Himmelsk musik i Lund Reply with quote

Här är något jag varmt vill rekommendera:

Det är författaren och Kinakännaren (sinologen) Cecilia Lindqvist som berättar och musikerna Deng Hong och Chen Shasha spelar Qin (ett stränginstrument) och Xiao (flöjt). Cecilia Lindqvist fick Augustpriset för sin bok om instrumentet Qin, som är den klassiska kinesiska musikens främsta instrument.

Den här konserten kan vara utsåld (det fanns inte många biljetter när jag köpte mina), men ring då och stöt på, det måste bli en extraföreställning, när det utsålt en månad i förväg!

Här en länk till det hela, som försigår på Sagohuset i Lund, och nedanför har jag klippt ut lite av informationen

http://home.swipnet.se/teater_sagohuset/sago/sagoindex.html

Quote:
Qin - Himmelsk musik för qin och xiao
Konsert 22 mars kl 18.00 Pris: 125 kr 120 min inkl. paus

Biljetter Biljett Byrån i Lund 046 13 114 15 samt Kulturcentralen i Malmö 040 10 30 20 www.kulturcentralen.nu.

Prisbelönta författaren och kinakännaren Cecilia Lindqvist berättar och musikerna Deng Hong och Chen Shasha spelar.
Qin (uttalas tjin) är ett lågmält instrument, bäst lämpat att spelas i ensamhet eller tillsammans med en god vän som följer melodin med sin flöjt. Genom tiderna har instrumentet betraktats med stor vördnad. Det har också besjungits i otaliga dikter. Den förtrollande musiken som spelas på qin och xiao bär poetiska titlar som Vildgäss landar på stranden och Månsken över bergspasset.

Samarr: Lunds Teaterförening samt Musik i Syd


Last edited by Klas on Wed Mar 04, 2009 2:53 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 2:50 am    Post subject: biljetter? Reply with quote

Efter en förfrågan om extrakonsert, då jag köpt de sista biljetterna, fick jag detta lite hoppingivande besked i ett mail.
Quote:
Eventuellt kan det bli återbud på några biljetter på Lunds Biljettbyrå som i dagsläget har 18 ej uthämtade biljetter. Tel: 046- 13 14 15
Så ring och hör om det kan finnas kvar biljetter när det närmar sig. I Malmö är det Kulturcentralen, 040 10 30 20, som säljer dem.

Annars kan det vara ett gott substitut att köpa Cecilia Lindqvists bok om instrumentet Qin, boken heter kort och gott just "Qin", och den innehåller en mycket bara CD med ett urval av ovanligt bra inspelningar, som har kvar lite av den råa känsla som hör till, och inga syntpålägg. Så då kan ni sitta hemma och njuta av riktig kinesisk musik, inget tillrättalagt "västernifierat, eller "moderniserat". Den här skall ni förresten köpa ändå, det är verkligen något att ha! Boken formar sig till en resa genom den kinesiska historien och kulturen. Inte för inte fick den Augustpriset.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Tue Mar 24, 2009 3:13 am    Post subject: Reply with quote

Föreställningen var en helt fantastisk upplevelse, i världsklass, ta chansen om de kommer tillbaks hit.

Fick ett tips av Kalle som sett en recension från konserten i Stockholm:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2610421.svd

Här finns också några stycken ur skivan som de gjort, gå in här så får ni lyssna, och får en liten presentation också, titta längst ned:
"Qin, förtrollande musiken på de kinesiska instrumenten qin, xiao och xun."
http://www.rikskonserter.se

Och för er som missade evenemanget, det finns alltså en skiva med dessa musiker i världsklass. Detta är skön meditativ musik, som alla kan njuta av.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group