taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tai Chi in entertainment / underhållningsvärlden
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Sat May 12, 2007 1:23 am    Post subject: Fuzzy har börjat med tai chi... Reply with quote

I fredagens nummer av gratistidningen .SE kunde vi läsa om att hunden Fuzzy har börjat med Tai Chi... som ni nog förstår en seriefigur. Texten var väl så där komisk, men det är roligt med omnämnande av Tai Chi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri May 18, 2007 10:15 pm    Post subject: Crouching Tiger - en Tai Chi-film Reply with quote

I morgon, lördag visar trean "Crouching Tiger - hidden Dragon". Men inte är väl "Crouching Tiger" en Tai Chi-film?

Jodå det är det, på så sätt att Wu Dang som omnämns som ursprunget till hjältens (spelad av Chow Yun Fat) kung fu är det samma som Tai Chi´s ursprung, enligt legenden om Chen San Feng, taoisten som sitter och mediterar på klosterberget Wu Dang, när han får se en orm och en skata slåss, och då får inspirationen till Tai Chi, i anblicken av ormens Yin och skatans Yang i kamp med varandra.

Men jag minns inte var hjältinnan, spelad av den fantastiska Michelle Yeoh, har sin kung fu i från. Kanske någon kan kommentera det.
Den häxlika onda kung fu kvinnan har faktiskt också lärt sin konst på Wu Dang berget, men valt den mörka vägen...

Se denna fina rulle. Så när vi börjar träna i parken snart, så kan vi öva svärd svajande i bland kastanjernas blommor vid Pegasusstatyn, eller svinga oss i Botans bambuskog....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Wed May 30, 2007 4:02 am    Post subject: Lou Reed om Tai Chi Reply with quote

Här kan ni läsa en artikel med Lou Reed om Tai Chi... det får väl betecknas som Tai Chi i underhållningsvärlden!

http://ezine.kungfumagazine.com/magazine/article.php?article=695
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu Nov 22, 2007 4:26 am    Post subject: "Calender Girls" Reply with quote

Jag hörde just att tjejerna i den brittiska filmen "Calender Girls" gör en del tai chi, så till exempel Helen Mirren.
Någon som sett detta och kan berätta mera?


Last edited by Klas on Wed Jan 23, 2008 2:33 am; edited 24 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri Nov 23, 2007 2:55 am    Post subject: "En röd hjältinnas död" Reply with quote

Jag har tidigare läst "En röd hjältinnas död", av Qiu Xiaolong, en bra deckare från Kina. Nu har jag just läst "A Case of Two Cities" även den i samma serie – An inspector Chen mystery. Och i denna så förekommer det en hel del tai chi och referenser till tai chi. Några av bokens personer gör tai chi, de går ner till Bundt, invid floden, och tränar.
Där finns också många referenser till tai chi, som en metafor för en persons beteende, till exempel om en persons sätt att komma med ett påstånde, som kan vara farligt för huvudpersonen, "It came like a seemingly effortless blow delivered by a tai chi master" eller vid ett annat tillfälle "It was a diffcult speach, almost like a high level tai chi performence".
Boken har också ett värde både som spännande deckare, och som en samtidsskildring, likt Ed Mac Bain och våra Sjöwall och Wahlö, så skildrar han staden, och genom det, samhället. En riktigt bra deckare tycker jag att man tryggt kan säga, med bonusen att ge lite inblick båda i det moderna Kina och dess traditioner, inspektor Chen är en poet, och kännare av klassisk kinesisk poesi, och citera ofta Tang poesi. Kul, underhållande och lärorikt. Men börja gärna med "En röd hjältinnas död", de vinner på att läsas i följd, även om det inte är något måste, visst kunde man hoppa rakt i denna historia. Jag vet inte om någon av de andra tre böckerna är översatta till svenska?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri Feb 29, 2008 11:38 pm    Post subject: Klingon Taiji Reply with quote

Överraskningen över i vilka sammanhang man hittar Tai Chi är stor ibland.

Här är i Star Trek, en känd Sci-Fi TV-serie, i ett klipp på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=1T81Jyp5w1k&feature=related

När de som tittar på säger "What are you doing", svarar Worf, "The form clears the mind, and centers the body", inte så illa sagt, fast hans panna är så rynkad...

När han så blir attackerad och kastar omkull den unge mannen så säger han, "These forms are the basis for Klingon combat – you would be wise to learn them". Det visste man inte Smile


Last edited by Klas on Thu Mar 27, 2008 2:02 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu Mar 13, 2008 4:04 am    Post subject: Tai Chi på film, från Matrix Reply with quote

Här ett annat kul exempel på Tai Chi på film, det är i Matrix, Neo vaknar upp efter att enm maskin laddat ner kung fu i hans hjärna och säger, "I know kung fu". Det är några Tai Chi-positioner man känner igen, som Vita Tranan/Bai He Liang Shi och sedan Piskan/Dan Pian, som Samuel Jacksons rollfigur, Morpheus intar när han skall lära Neo kung fu.

Därefter övergår det hela till kung fu filmtrick, och den stil som är typisk för Hong Kong filmens traditioner. De lär ha haft Yuen Wo-ping som koreograf av fight stunt, så det är inte så konstigt, och snyggt blir det. Mycket åkande i luften med vajrar, helt i hans stil. Så mycket mer Tai Chi blir det inte, men bra underhållning, och i en bra film, och då är det roligt att Tai Chi är med.

http://www.youtube.com/watch?v=EmEPXXJ4sKw&feature=related

I USA har ju Tai Chi varit närvarande det offentliga medvetandet mycket längre än i Sverige, och kommer oftare upp i film och TV, redan på 60-talet började Tai Chi synas, och mästare som Tung Kai Ying och hans far Tung Hu Ling besökte landet för att undervisa då. Den stora kinesiska befolkningen, särskilt på västkusten, har säkert bidragit till detta, det var kinesiska kung fu utövare som först inviterade Tung till USA, bland dem Daniel Lee som senare gjorde sig ett namn som elev till Bruce Lee, och också har gett böcker om Tai Chi.

För den som vill veta mera om Tai Chi och dess start i USA, så finns det en artikel på medlemssidorna, (tyvärr bara tillgänglig för medlemmar) först publicerad i Black Belt Magazine från Tung Hu Lings USA besök 1967. Det är en mycket läsvärd artikel, huvudsakligen i intervjuform, där just Daniel Lee är tolken, och intervjuaren är mycket nyfiken på, och imponerad av detta nya. Artikeln publicerades återigen i Black Belt Magazine maj 2005, med gamla fina bilder.


Last edited by Klas on Mon Mar 16, 2009 12:00 am; edited 7 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
incognita



Joined: 26 Apr 2006
Posts: 1

PostPosted: Wed Mar 19, 2008 2:53 pm    Post subject: mer film! Reply with quote

minns en annan film med taichi...Split Second med Rutger Hauer. En sci fi film som utspelar sig i London, lite Blade Runner stil. Hauer spelar polis som jagar en seriemördare. I en scen står hans partner på sin bil (stan är ganska vattendränkt) på morgonen och utövar taichi. en mycket bra film för övrigt om man gillar den kategorin av film. Razz https://www.youtube.com/watch?v=gbf-hVZORIE
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 3:39 pm    Post subject: Reply with quote

Här har vi en alltid rolig man, Eddie Izzard, med sketchen "How to choose a martial art", och han börjar med "Tai Chi? A little to slow maybe...?", inte den roligaste, men jag kände igen det där att som tonåring stå med en instruktions bok i jiujitsu, och försöka få dessa stillbilder att bli till en rörelse, och till en fungerande teknik, med manualen i ena handen och brorsan i den andra.

Titta på http://www.youtube.com/watch?v=2uJqW9O6aW0&feature=related

och få er ett leende som lyser upp i höstmörkret Smile

PS så fort ni hittar något i underhållningsvärlden som är det minsta Tai Chi-relaterat, så posta det här. Det är redan en ganska bra samling av exempel, men det finns säkert mycket mera.


Last edited by Klas on Sun Apr 12, 2009 11:44 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri Dec 26, 2008 3:58 pm    Post subject: Reply with quote

Här har jag hittat vad som verkar vara ett känt pojkband, Jonas Brothers, i färd med att göra tai chi, troligen med en roadie som leder det hela, inte så vackert men allt hör hemma under denna rubrik, högt och lågt så att säga... http://www.youtube.com/watch?v=h3GLEcwSvD4

noterar att den har 2 396 000 tittar, så klart populärt band...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri Dec 26, 2008 4:13 pm    Post subject: Simpsons Reply with quote

Och så kan jag avslöja att Lisa Simpson utövar Tai Chi, det uppgav hon i förtroende till sin pappa i senaste avsnittet, för att slappna av och klara av att vara så intelligent som lilla Lisa i en dum värld Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri Dec 26, 2008 4:24 pm    Post subject: På spåret Reply with quote

Men störst, med provinsiell måttstock, är väl att Tai Chi varit med i "På spåret", för tre veckor sedan, en snygg sekvens med Tai Chi-svärd. Om ni kände igen formuleringar som att "Qi Gong är ett samlingsbegrepp, där Tai Chi utgör en egen skola", så beror det på att jag blev uppringd av en person som gjorde "research" för programmet för ungefär ett år sedan, och de ville ställa lite frågor om vad man kunde säga om det bildmaterial som vi såg, var det tai chi, och så vidare. Det hade jag faktiskt glömt tills jag satt där, och hörde mina egna formuleringar. Det var kul att se det här, fin Tai Chi-sekvens, en svärdform, klart och tydligt utfört, och vår egen lokala hjälte Johan Wester tog hem poängen på den frågan och de vann också tävlingen.

Last edited by Klas on Tue Nov 03, 2009 4:10 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri Jan 02, 2009 11:14 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Och så kan jag avslöja att Lisa Simpson utövar Tai Chi, det uppgav hon i förtroende till sin pappa i senaste avsnittet, för att slappna av och klara av att vara så intelligent i en dum och elak värld
I går var det ett avsnitt där man faktiskt fick se Lisa Simpson göra Tai Chi.

Last edited by Klas on Mon Mar 16, 2009 12:02 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 5:02 pm    Post subject: Reply with quote

Här har vi ett popband, The Jonas Brothers, som gör Tai Chi tillsammans med sin "crew", det får ju räknas in under rubriken Tai Chi i underhållningsvärlden http://www.youtube.com/watch?v=h3GLEcwSvD4

Jag tror att den här gruppen är rätt stor? Inte så jättebra på Tai Chi, men de ser ju ut att ha förutsättningar Smile

Men jag skulle vilja se Iggy Pop göra Tai Chi, han har utövat Tai Chi under många år, liksom Lou Reed har.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Sun Jun 06, 2010 3:27 pm    Post subject: Reply with quote

Vad har Iggy Pop, Lisa Simpson och prinsessan Victoria gemensamt? Jo de gör alla tre Tai Chi!

Så här i kungabröloppstid så påmindes jag om när mäster Tung med en finurlig min kom och gav mig ett tidningsurklipp från hans kinesiska tidning en dag för ett par år sedan, med en bild av kronprinsessan Victoria utövande Tai Chi med en grupp i en park i Kina! Och det får väl räknas som Tai Chi i underhållningsvärlden?

Texten var "Svenska prinsessan utövar Tai Chi Chuan" och så en kommentar om att prinsessan hade önskat att få prova på Tai Chi under sin vistelse i Kina. Jag tror det var i den vevan som Ostindeifararen Götebrog besökte Kina.

Så det ovanstående kan väl få illustrera vilken bredd det finns bland de som tränar Tai Chi, även om jag tror att antalet republikaner vida överstiger antalet rojalister....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 2 of 7

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group