Klas Moderator
|
Posted: Thu Mar 01, 2007 4:44 pm Post subject: Ultimate Guide To Tai Chi |
|
|
"Ultimate Guide To Tai Chi" med under titeln "The Best of Inside Kung Fu", är den något anspråksfulla titeln på en bok som jag har rekommenderat på websidans lästips. Jag har sett att Bokus har den för 169 kr nu så kanske ett tillfälle. Jag brukar säga att det här är en bra bok för den som vill ha bilder av hela formen, men den har också en del läsvärt. Undertiteln "The Best of Inside Kung Fu" betyder att de har plockat artiklar ur åtskilliga årgångar av tidskriften "Inside Kung Fu", och där finns en del läsvärt.
Det är främst Bob Mendel's intervju med mäster Tung Kai Ying, "Tai Chi´s Secret Weapon – Tranquility", men där finns en hel del annat också, till exempel artiklar med Chen Xiao Wang, en genuin mästare från Chen stilen.
Bilderna i boken är användbara för nybörjare för att memorera sekvensen, men ta inte efter i detalj, där finns många skillnader från Tung-familjens klassiska Yang-stil. Man får också stå ut med Doc Fai Wong's 80-tals pop-frisyr och blanka lackskor, men det går nog att bortse från, vi såg väl alla lite lustiga ut i vår ungdoms dagar
Doc Fai Wong var under en period elev till mäster Tung Kai Ying, men han har tydligen blandat in en del "Cheng Man Ching" i sitt utförande av formen. Skulle jag varna för något i det avseendet, så är det att inte luta bakåt, och att inte lyfta armbågarna, mera "Song" i hela kroppen, men framför allt i höften, och längre steg. "Song" betyder att man är avspänd, men som man så ofta ser så förväxlar man "Song" med slapphet, och är därför finns också spänning på andra ställen, felaktig kraft. Avspänd och avslappnad är inte samma sak. |
|