taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ultimate Guide To Tai Chi

Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Klas
Moderator

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 4:44 pm    Post subject: Ultimate Guide To Tai Chi Reply with quote

"Ultimate Guide To Tai Chi" med under titeln "The Best of Inside Kung Fu", är den något anspråksfulla titeln på en bok som jag har rekommenderat på websidans lästips. Jag har sett att Bokus har den för 169 kr nu så kanske ett tillfälle. Jag brukar säga att det här är en bra bok för den som vill ha bilder av hela formen, men den har också en del läsvärt. Undertiteln "The Best of Inside Kung Fu" betyder att de har plockat artiklar ur åtskilliga årgångar av tidskriften "Inside Kung Fu", och där finns en del läsvärt.

Det är främst Bob Mendel's intervju med mäster Tung Kai Ying, "Tai Chi´s Secret Weapon – Tranquility", men där finns en hel del annat också, till exempel artiklar med Chen Xiao Wang, en genuin mästare från Chen stilen.

Bilderna i boken är användbara för nybörjare för att memorera sekvensen, men ta inte efter i detalj, där finns många skillnader från Tung-familjens klassiska Yang-stil. Man får också stå ut med Doc Fai Wong's 80-tals pop-frisyr och blanka lackskor, men det går nog att bortse från, vi såg väl alla lite lustiga ut i vår ungdoms dagar Smile

Doc Fai Wong var under en period elev till mäster Tung Kai Ying, men han har tydligen blandat in en del "Cheng Man Ching" i sitt utförande av formen. Skulle jag varna för något i det avseendet, så är det att inte luta bakåt, och att inte lyfta armbågarna, mera "Song" i hela kroppen, men framför allt i höften, och längre steg. "Song" betyder att man är avspänd, men som man så ofta ser så förväxlar man "Song" med slapphet, och är därför finns också spänning på andra ställen, felaktig kraft. Avspänd och avslappnad är inte samma sak.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum