taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

"Qi gong är en form av kinesisk yoga"

 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Mon Jan 29, 2007 2:43 am    Post subject: "Qi gong är en form av kinesisk yoga" Reply with quote

Här hittade jag en ganska intressant och korrekt beskrivning av Qi Gong. http://www.alternativmedicin.se/sok/Beh-127.html

Jag kan citera ett litet stycke. En rolig grej är att de skriver att det är en form av kinesisk yoga, och det är ju inte fel, fast känns lite omvänt, jag tycker nog mer att det är så att yoga är en form av indisk qi gong... Smile Nåja, här är ett citat, men gå gärna in och läs hela själv:

"Qi gong är en form av kinesisk yoga innefattande övningar för att stimulera kroppens energi och stärka hälsan.

Qi eller chi är livskraften, livsenergin. Qi gong (stavas även Chi kung) betyder manipulation av livsenergin eller andningskunskap. Det kinesiska tecknet för qi betyder både livsenergi och andning.

Qi gong lär ha skapats för ca 3 000 år sedan av kinesiska taoister; senare har metoden vidareutvecklats av indiska buddhister. Metoden beskrivs utförligt i det klassiska verket Huang Ti Nei Ching. Qi gong sägs vara en föregångare till de asiatiska stridskonsterna. I dag finns ett hundratal olika varianter av qi gong."

Vidare upptäcker jag vad de säger om Tai Chi Chuan, också bra och ganska korrekt: "Tai Chi Chuan är en form av kinesisk yoga som utövas i syfte att öka koncentrationsförmågan och den kroppsliga och själsliga balansen."

Och här kan ni läsa lite mera http://alternativmedicin.se/sok/Beh-154.html
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Mon Apr 16, 2007 12:48 am    Post subject: Reply with quote

Jag tycker att det här är en bra text, där ni kan hämta lite inspiration och formuleringar för att argumentera för Tai Chi och Qi Gong när ni pratar med folk som kan vara intresserade av att börja träna.

För det är det allra bästa sättet att sprida intresse för Tai Chi och Qi Gong, och om någon som själv är en utövare säger vad det ger dem, så är det ännu bättre.

Det är personligt, en människa som står för det, som själv gör denna träning, inte en anonym text, och det gör intryck.

Yoga är inne just nu, med film- och pop-stjärnor som säger att de tränar det, men Tai Chi och Qi Gong har allt som yoga har och mycket mer därtill. Det finns många utövare men det hörs och synds inte i pressen på samma sätt.

Också den text som finns på vår websida, "Vad är Tai Chi och Qi Gong" kan man hämta lite inspirerande formuleringar från.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group