taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tai Chi Caledonia

 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kalle



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 40
Location: Lund, Sweden

PostPosted: Fri Jul 18, 2008 6:18 pm    Post subject: Tai Chi Caledonia Reply with quote

Sitter hos min kompis utanfor Manchester och skriver med mina farska intryck av en fin tai chi vecka i Skottland. 150 Tai Chi utovare fran hela europa traffades for att under sju dagar trana och utbyta erfarenheter over stilgranserna. For egen del var jag mest intresserad av push hands och detog i tva huvudspar - ett som handlade om praktisk tillampning av olika tekniker for "stepping and entrance" och ett som handlade om "intrinsic energies and basic principles". Bada mycket givande, var och en pa sitt satt. Ovriga deltagare kunde valja mellan Sun-stil, spiraling energies Qi Gong, sittande meditation, bagua, kalligrafi och Lohan Qi Gong. Allt instruerad av mycket erfarna intsruktorer.

Vad som ar intressant med de spar som jag foljde, och som jag ocksa upptackt i andra "cross over" sammanhang, ar hur valdigt mycket vi har med oss fran master Tung som stammer nar det nots och blots mot andras erfarenheter och insikter. Vi har ju t.ex. jobbat mycket med avslappning i hoften ("Song Kua") och att skilja mellan midja och hoft. "Sitting the wrist" var ett annat amne som vi jobbade med - och det kanns ju ocksa igen - eller hur!

Som vanligt nar man traffar tai chi utovare sa ar man omedelbart goda vanner och jag hade en trevlig tid med manga trevliga samtal, fester och prestigelos "pushing". En kvall akte vi till en eminent kinarestaurang i Glasgow i en hyrd dubelldackare som pa hemfarden forvandlades till en vertiabel sing-along partybuss.

Summa summarum - ett fantastiskt lager pa hog tai chi niva, i ett underbart parkliknande campus i Sterling, mellan Edinburgh och Glasgow. Gav mersmak och kan starkt rekommenderas till den som vill vidga sina vyer i tai chi.

Har ar lanken

http://www.taichicaledonia.com/

Sorrry about the missing dots!
_________________
http://www.myspace.com/kalleblomster
www.kalleblomster.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group