taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Hela långsam formen

 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rickard



Joined: 22 Jan 2009
Posts: 6

PostPosted: Fri Jul 17, 2009 11:27 pm    Post subject: Hela långsam formen Reply with quote

Hej Hopp

Jag har hittat hela långsam formen med lite dålig kvalitet.

http://video.google.com/videoplay?docid=8375747015538887568&ei=lcxgSvGPOKCk2wLWrYUx&q=tung+tai+chi

Hälsningar
Rickard
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Sun Jul 19, 2009 9:16 pm    Post subject: Reply with quote

Hej Rickard, Tyvärr kan jag inte se video.google, men kan du berätta något om den, är det Tung Hu Ling eller Tung Ying Chieh?

De finns det Youtube versioner av, om du går tillbaks till gamla poster, fast det är bara del 1 och 2 av formen. Men det är okay kvalitet.

Mästerliga utförande (förstås) men kanske inte direkt kopierbart för oss vanliga dödliga, mycket Dragon Body i alla positioner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rickard



Joined: 22 Jan 2009
Posts: 6

PostPosted: Mon Jul 20, 2009 11:10 pm    Post subject: Reply with quote

Hej!

Jag har undersökt vidare och hittade följande kommentar till videon:
"Dong Ying Jieh Disciple, 81 Year Old Master Lim Bo Yan Demonstrates The Yang Style 108 Form 1983 Singapore Tai Chi Expo"
Videon finns även på www.raretaichivideos.com
Leta under datumet "Tuesday, Febraury 3, 2009". Där finns samma video men delad i de olika delarna av formen.

Hälsningar
Rickard
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Tue Jul 21, 2009 1:39 am    Post subject: Reply with quote

Aha, Lim Bo Yan, kul, honom har vi haft uppe här innan, men det var med Tungs egen Tai Chi-form, plus dao och jian från Youtube.

Du kan se det här, och läsa lite mer om honom http://taichi.nu/forum/viewtopic.php?t=107

Det går fint att använda video av hans form för att lära. Lite höga postioner tyckte någon som skrev till mig om det, (jag kan inte se videogoogle), men han var nog ganska till åren då, han gick bort 1985.


Last edited by Klas on Sun Jun 06, 2010 3:05 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Tue Jul 21, 2009 1:59 am    Post subject: Reply with quote

Gick in och tittade på din länk www.raretaichivideos.com och såg att mäster Lim Bo Yan var 81 år när detta filmades.
Hoppas jag kan göra en så fin form vid den åldern! Det är några år före hans bortgång 1985.

Om utförandet kan man säga samma som om hans lärares, mycket Dragon Body, en hel del extra svängar.
Men som sagt det är sådant en mästare kan tillåta sig, för att demonstrera sin excellens!

Mäster Tung Kai Yings form så som han visar upp den på DVD passar egentligen bättre att lära från.
Han har en mer upprätt position, lämpad för undervisning, men tyvärr så finns denna DVD inte att få längre.


Last edited by Klas on Sun Jun 06, 2010 3:06 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu Jul 23, 2009 3:41 pm    Post subject: Bilder på hela Tai Chi-formen – Yang och Tung, två mästare Reply with quote

För studier av Yang-stilen kan man också ha stor glädje av denna länk http://www.taichichuan.no/sammenlign1.htm till "Yang Cheng Fu and Dong Ying Jie Comparative Postures", med bilder på hela formen från två av mästare.

Här ser man mäster Yang Chen Fu och mäster Tung Ying Chieh sidan om varandra i en bildserie av hela Yang-stil formen.

Så position för position kan vi studera dem, och se den slående likheten mellan Yang och Tung. Tung var hans främsta elev, men man kan också se vissa små skillnader, som pekar på finesser i Tung-stilen, en aning mera Song till exempel, lite mer rundning av både bakre och främre ben, och liknade, som kan kännas igen av en utövare av Tung-familjens Yang-stil.

Denna länk finner ni för övrigt på websidan för Arnkjell Joleik och hans
Nordisk Tai Chi Chuan Forening. Arnkjell var min första Tai Chi-lärare och följde också Tung Kai Ying helt från början liksom många andra danska Tai Chi-lärare gjorde.

Ni kan finna lite mer information om mäster Yang och mäster Tung här på vårt forum där vi har haft detta uppe innan under rubriken "Bilder på hela Tai Chi-formen – Yang och Tung, två mästare", som ni hittar lite längre ned på sidan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group