taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Push & Press

 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tomas Henriksson



Joined: 23 Dec 2009
Posts: 5
Location: Malmö

PostPosted: Thu Dec 24, 2009 3:26 pm    Post subject: Push & Press Reply with quote

Hej,

Jag har undrat ett tag över skillnaderna mellan Push och Press.

Utöver de uppenbara skillnaderna i formen undrar jag om det är någon skillnad i hur kraften/energin genereras och vid vilka tillfällen som de används. För mig verkar det som om de är väldigt lika och kan användas vid ungefär samma tillfälle.

Har försökt att hitta något som förtydligar men inte haft någon framfång. Har också fått för mig att det måste finnas något som skiljer dem åt då båda är med i ursprungliga 13 teknikerna.

Det enda jag hittat har varit enligt Wu stilens (om jag minns rätt) tolkning där Push beskrivs som ett tryck neråt och inte framåt som vanligtvis beskrivs.

Hoppas att någon här kan ge lite ny information/inspiration och tackar på förhand. Har ni något bra att läsa angående press/push eller de grundläggande 13 tekniker tar jag tacksamt emot tips.

God Jul på er alla
Tomas
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Sat Dec 26, 2009 2:27 am    Post subject: Reply with quote

Hej Tomas,

Välkommen till forumet!

Push / An är en lång energi / Jin medan Press / Ji är en kort energi. Press / Ji beskrivs som ett mynt som släpps på ett trumskinn. Press / Ji kommer oftast som en "intercepting" Jin / Jie Jin, "avbrytande", alltså tidigt i motståndarens rörelse, så att han fångas innan han är framme.

Både Ji och An kan användas såväl rakt fram, och lite uppåt, som snett nedåt.

An är en lång energi som har ett tydligt viktskifte, att man går fram med höften, medan Ji kan göras nästa utan viktskifte.

An är också en position där man drar till sig motståndaren, så att han börjar att dra sig tillbaka för att återfå sin balans, medan Ji bara drar fram honom kort, så att han inte riktigt hinner stabilisera sig på den främre foten.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tomas Henriksson



Joined: 23 Dec 2009
Posts: 5
Location: Malmö

PostPosted: Sun Dec 27, 2009 3:26 pm    Post subject: Reply with quote

Hej,

Tack för svaret. Det är mycket intressant. Speciellt för någon som mig som läser mer än jag tränar Smile

Jag har sett på en del ställen att "boxningsliknande slag" ibland beskrivs som Ji och ibland som An. Om An är lång energi låter det mer som om Ji passar bättre. T.ex. pratar man ibland om "One Inch Punch" där man slår utan att dra tillbaka armen. Skulle du beskriva det som Ji eller finns det någon bättre beskrivning?

Jag har också ibland sett att man gör "push" genom att ta steg framåt och avsluta med en mycket kraftfull och kort knuff där man också samtidigt sjunker ner (vet inte rikgtigt hur jag ska beskriva det). Det känns som om det ingår både An och Ji och det är kanske därför jag haft svårt att skilja dem åt.

Tack för visat intresset
Tomas
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Wed Dec 30, 2009 12:32 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
Jag har sett på en del ställen att "boxningsliknande slag" ibland beskrivs som Ji och ibland som An. Om An är lång energi låter det mer som om Ji passar bättre.
Ja det kan vara båda i ett slag, båda är möjliga.
Quote:
T.ex. pratar man ibland om "One Inch Punch" där man slår utan att dra tillbaka armen. Skulle du beskriva det som Ji eller finns det någon bättre beskrivning?
Det kan vara så, men ett kort slag med Fa Jin kan se rättså likt ut, utan att egentligen vara Ji. Det hela beror på vilken energi / Jin det utvecklar.
Quote:
Jag har också ibland sett att man gör "push" genom att ta steg framåt och avsluta med en mycket kraftfull och kort knuff där man också samtidigt sjunker ner (vet inte rikgtigt hur jag ska beskriva det). Det känns som om det ingår både An och Ji och det är kanske därför jag haft svårt att skilja dem åt.
Det låter mer som An med Fa Jin / Explosiv energi på slutet. Om man inte vill göra en snäll knuff, så snärtar man till på slutet, när den andre är så lätt som möjligt, så "upprotad" som möjligt, och redan på väg bakåt. Att sjunka ner i en lång knuff är ett sätt att liksom lyfta den andre ur balans, upp på tå, och sedan sända honom flygande bort.

Jag ber om överseende med alla oklarheter i en text om detta ämne. Att redogöra för tillämpningar av tekniker och energier, och att differentiera mellan dem i text, är något som bara går att göra delvis, och lämnar kanske lika många frågor som svar. Men förhoppningsvis intressanta frågor.

Och detta är något som man fortsätter att studera och lära mer om så länge man praktiserar Tai Chi Chuan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Wed Jan 06, 2010 12:31 am    Post subject: En parallell Reply with quote

En parallell till detta, om man så vill, är att Lu / Drag är ett långt jämnt drag, en lång energi / Jin, medan Zai / Ryck är en kort energi / Jin. Liksom med de föregående kan de göras i olika riktningar, men det vanligaste är att Zai görs neråt, och börjar som en stor mjuk cirkel uppåt, och avslutas med ett kort ryck på slutet, plågsamt om man är i fel ände av det, wip lash är känslan, om man lyckas undvika kastas på näsan i marken.

Lu görs vanligen horisontellt, eller lite snett nedåt. Men det går att göra snett uppåt också. Och liksom med de andra så är det värt att notera att de kan kombineras på en mängd sätt, och då vara svåra att identifiera.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tomas Henriksson



Joined: 23 Dec 2009
Posts: 5
Location: Malmö

PostPosted: Thu Jan 07, 2010 1:03 am    Post subject: Reply with quote

Skulle du beskriva/översätta fa jin som explosiv energi?

Kan detta användas i alla rörelser oavsett om de beskrivs med lång eller kort energi?

Används det då typiskt i slutet av en rörelsen?

Blir det för många frågor så är det bara att sluta svara Smile
Skulle dock vara intressant att höra hur du tolkar olika begrepp man läser om. Det är inte helt ovanligt att man får olika tolkningar beroende på var man läser.
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 4:22 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Skulle du beskriva/översätta fa jin som explosiv energi?
Ja, det är ungefär vad det är.
Quote:
Kan detta användas i alla rörelser oavsett om de beskrivs med lång eller kort energi?
Ja det kan man, och i lång energi kommer Fa då som en slutkläm, man liksom trycker av, ett vanligt engelskt ord för Fa Jin är release energy, att släppa loss energin, ge ut.
Quote:
Används det då typiskt i slutet av en rörelsen?
Ja just det, som jag förklarar ovan.

Sägas bör att detta är med reservation för vad som kan uttryckas i ord, för något som i realiteten är något praktiskt och handfast, något som måste upplevas. Det finns ett begrepp för det eftersträvade i Tai Chi och det är Dong Jin, det betyder förstå energi. Och det kommer sakta men säkert genom erfarenhet, och då kan du röra dig fritt mellan de olika energierna och leka med dem.

Hua, Na och Fa utgör en enhet, på så sätt att Hua / ge efter, förvandla, som leder till Na / hålla, kontrollera, som då skapar möjligheten till att utföra Fa. Hua, att ge efter är alltså den viktigaste, kan jag göra Hua får jag Na och Fa är enkelt, den lätta delen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group