taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Dan Tian

 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tomas Henriksson



Joined: 23 Dec 2009
Posts: 5
Location: Malmö

PostPosted: Sat Jan 16, 2010 4:25 pm    Post subject: Dan Tian Reply with quote

Hej,

Jag undrar över några saker man ofta hör i samband med Chen Tai Chi.
Där verkar man lägga stor vikt vid Dan Tian "rotation" och "silk-reeling" övningar. Vissa menar till och med att utan dessa aspekter kan man inte utöva någon riktig intern kampart och det är viktigt inte bara för applikation utan också form.

Dessa begrepp diskuteras inte så ofta inte i samband med Yang familjens tai chi om man inte pratar om Chi och att det samlas/lagras i eller utgår från Dan Tian. Vad jag vet utövas inga direkta övningar för att träna t.ex. Dan Tian rotation.

Tränas ovan begrepp i Yang stilen eller lägger man fokus på andra saker.

mvh
Tomas
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Wed Jan 27, 2010 3:56 am    Post subject: Reply with quote

Intressant fråga! Dan Tien är utgångspunkt för alla rörelser i Tai Chi, eller som man skulle utrycka sig i klassikerna, lite fritt, "en Tai Chi-rörelse skall var rotad i fötterna, styras av Dan Tien och komma ut i händerna". Så är det rent "kroppsmekaniskt" men också i aspekten flödet av Qi, och det gör att allting i Tai Chi är Qi Gong, samtidigt som det är självförsvarstillämpningar.

Detta är alltså inte två olika saker i Tai Chi, genererande av Qi och dess rörelse genom kroppen via Dan Tien, och kamptillämpningen, det är ett och det samma, det är det som gör tillämpningar i Tai Chi har en tyngd en substans, det är detta som är unikt för Tai Chi, eller kanske skall man säga att det starka fokus på denna kombination är det unika. Det är framförallt genom detta Yin och Yang kombineras, det inre och det yttre förenas, kampövning och meditationsövning blir till ett.

Så fokus på Dan Tien, och konkret användande av Dan Tien, tillsammans med Yi, intention, "martial intent" eller "Mind intent" är alltid närvarande i Tai Chi, och gör det en enastående Qi Gong, och till en "intern" (nei) kampkonst med stor effektivitet. Så användningen av Dan Tien är inte något som är speciellt för Chen-stil, men de har egna övningar för det som "silk-reeling"-övningar som du nämner.

En liten notis om Dan Tien, om man inte känner till detta tidigare, Dan betyder elixir, som i Qi och Tien fält i meningen åker, Dan Tien är alltså ett område där du odlar din Qi, och rör den ut i kroppens alla delar.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Wed Jan 27, 2010 4:11 am    Post subject: Reply with quote

För den som vill läsa lite mer så kan jag rekommendera att ni går till rubriken "Artiklar" i menyn och läser "Hur används Qi-energipunkter i Tai Chi-träningen?", som tar upp Dan Tien och andra punkter man bör använda i sin Tai Chi.

Där finns också en översättning av "Tio viktiga punkter om Tai Chi Chuan" skriven av Yang Chen Fu, en mycket användbar text, som tål att läsas om och om igen, för att finna tillämpningarna av dem.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tomas Henriksson



Joined: 23 Dec 2009
Posts: 5
Location: Malmö

PostPosted: Mon Feb 01, 2010 8:50 pm    Post subject: Reply with quote

>Så fokus på Dan Tien, och konkret användande av Dan Tien,
>tillsammans med Yi, intention, "martial intent" eller "Mind intent"
>är alltid närvarande i Tai Chi, och gör det en enastående Qi Gong,
>och till en "intern" (nei) kampkonst med stor effektivitet

Jag kan känna att framför allt i attacker och i vissa defensiva rörelser, framför allt då man är trängd, så är det tydligt att man använder musklerna i Dan Tien området för att generera kraft. Dessutom kan man ofta skapa sig lite extra utrymme om man aktiverar Dan Tien området. Däremot har jag generellt sett svårt att få rätta känslan då jag gör formen.

Fokus på Dan Tien blir svårt (åtminstone för mig) då jag inte tydligt kan koppla det till tillämpningen och i tillämpningen känna att jag genererar kraften från Dan Tien partiet (eller magen och ryggen vid midjehöjd).

Det var bl.a. därför jag var lite nyfiken på om det fanns speciella övningar i Yang stilen för att träna muskler/känsla för Dan Tien.

mvh
Tomas
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Tue Feb 09, 2010 5:38 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Jag kan känna att framför allt i attacker och i vissa defensiva rörelser, framför allt då man är trängd, så är det tydligt att man använder musklerna i Dan Tien området för att generera kraft. Dessutom kan man ofta skapa sig lite extra utrymme om man aktiverar Dan Tien området. Däremot har jag generellt sett svårt att få rätta känslan då jag gör formen. Fokus på Dan Tien blir svårt (åtminstone för mig) då jag inte tydligt kan koppla det till tillämpningen och i tillämpningen känna att jag genererar kraften från Dan Tien partiet (eller magen och ryggen vid midjehöjd).
Det du beskriver låter som att du ibland hittar en bra midjevridning, som utgår i från bukområdet, ifrån Dan Tien. Det bra, och med rätt fokus så kan du känna det hela tiden. Ta tillvara den känslan, och kombinera den med ett mentalt fokus på Dan Tien. Och du skall kunna överföra detta till din form, inte bara i tillämpningar.

Det låter alltså som att det är den kroppsmekaniska aspekten du får att fungera i bland, försök utveckla energi-aspekten, alltså Qi. Då kan området kännas lite varmt, och "pirrigt" i brist på bättre ord, och ibland som att rörelsen kommer därifrån. Detta är att använda Yi för att leda Qi, så att Qi kan leda kroppen, när du kan kombinera de två metoderna.

Quote:
Det var bl.a. därför jag var lite nyfiken på om det fanns speciella övningar i Yang stilen för att träna muskler/känsla för Dan Tien.

Öva Dan Shi (singel posture /en-positionsträning) tex Lan Chie Wei / Håll om fågelns stjärt, den är bra för att hitta förbindelsen till Dan Tien, och har i sig en tydlig Spiralenergi, med Dan Tian "rotation" och "silk-reeling". Dan Shi innebär alltså helt enkelt att man gör en och samma rörelse om och om igen. Då kommer man åt nya saker i rörelsen, går på djupet.
Men kom ihåg, det är viktigt, spänn inte magmusklerna för att åstadkomma något, du bryter du förbindelsen genom hela kroppen, andra muskler kopplas bort, andningen blir grund, och Qi blockeras. Det är en återvändsgränd, det kan kännas effektivt just då, men leder inte vidare, utan blir snart kontraproduktivt.

Man skall också göra en tillämpning om och om igen för att hitta rätt användning. Du kan även arbeta med att göra ett slag, knuff och stöt, gärna mot mits, och tänk att du kommer från foten, men utan att skjuta upp dig, håll höften med Dan Tien låg, den rätta känslan är en av att använda hela kroppen på en gång, utan att spänna eller lyfta mera någonstans, utan en jämn användning av alla musklerna och hela benstommen. Då leds Qi på rätt sätt genom hela kroppen.

Det hör också traditionen att öva meditation med fokus på Dan Tien. Det bör göras inom och utom formen, i tillämpningar, i stående meditation (Trädet är en bra övning) och i vardagen, tex på promenaden, i kassakön på Konsum... när som var som, visualisera Dan Tien.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group