taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

"Spontan" Qigong

 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Chris M



Joined: 31 Mar 2006
Posts: 7

PostPosted: Thu Apr 13, 2006 5:55 pm    Post subject: "Spontan" Qigong Reply with quote

Jaha då tänkte jag inviga det nya fina forumet med en liten fråga.

Vad är er åsikt om "spontan qigong"?

Borde kunna generera lite diskution tycker jag.

Mvh. Christopher.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri Apr 14, 2006 5:19 pm    Post subject: Reply with quote

Hej Christopher, jag har hört frasen "spontan Qi Gong" någonstans men kan inte riktigt placera den? Jag antar att du menar en särskild riktning inom Qi Gong, kan du kanske säga något mer om det, utveckla det lite? Annars kan man ju säga att någon med lite erfarenhet av Qi Gong kan ha en viss glädje av att göra rörelser som man spontant känner är bra, utan att de direkt hör till ett särskilt system, om man bara tänker på grundläggande principer, i position och annat.

Men om jag står och gör en rörelse spontant så upptäcker jag oftast att det är en variation på en Qi Gong- eller Tai Chi-rörelse ur något av de system vi tränar. Och jag anser att det är mera produktivt om jag gör just den rörelsen, med de detaljer som gör att den får en djupare effekt än min spontana rörelse, man utvecklar en successivt allt djupare kunskap om varje enskild Tai Chi- och Qi Gong-rörelse, en hel räcka saker jag kan jobba med i varje moment, ofta så många att det är helt omöjligt att öva dem alla på en gång. Gör jag en "ny" rörelse har jag inte den kunskapen att tillgå, de verktygen att arbetat med. Men att röra sig spontant och utan form, efter träning kan vara bra, och då kan det vara så enkelt som att ta en promenad, så att man använder kroppen avspänt och naturligt, låter armarna svänga löst och ledigt. Man kan också promenera och helt fokuserar på Dan Tien, tömma tankarna och liksom låta sig dras framåt från den punkten, skönt och meditativt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
William
Site Admin


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 22
Location: Trelleborg

PostPosted: Fri Apr 21, 2006 8:11 pm    Post subject: Reply with quote

Är "Spontan Qi Gong" ett specifikt variant av qi gong? Eller menar du att bara göra qi gong när du känner för det? Jag är nyfiken för att jag har inte hört talats om det förut.
_________________
Share your knowledge, it is a way of achieving immortality
-Unknown
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kalle



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 40
Location: Lund, Sweden

PostPosted: Sat Apr 22, 2006 12:20 pm    Post subject: Reply with quote

Hej

Så vitt jag vet brukar man mena spontana rörelser av "QiGong karaktär", t.es. en handrörelse man upprepar utan att vara medveten om det. Stryka sig över håret, t.ex. Dvs när Qi rör kroppen utan att mind-intent finns närvarande. Brukar indikera en blockering eller störning i Qis passager.

//Kalle
_________________
http://www.myspace.com/kalleblomster
www.kalleblomster.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Chris M



Joined: 31 Mar 2006
Posts: 7

PostPosted: Mon Apr 24, 2006 5:03 pm    Post subject: Reply with quote

Som sagt. Uttrycket "spontan" qigong är ett ganska luddigt begrepp som verkar kunna innefatta en del olika företeeleser.

Det Kalle nämner i sitt svar låter i första meningen mest som det vi brukar kalla för "ticks".
Men Kalle nämner även de plötsliga, ryckiga rörelser som verkar kunna uppstå på grund av att chi tränger igenom en blockering. Har upplevt det här ett par gånger när jag gått och lagt mig att sova efter ett qigong pass.

Vad jag främst syftade på med min fråga är det tillstånd man kan komma till när man gör qigong och "lyssnar" med kroppen mycket efter chi-energin. Om man verkligen slappnar av släpper taget och låter energin leda kroppens rörelser så rör man sig i naturliga, harmoniska mönster.

Sen kan man diskutera om dessa rörelser är spontana överhuvudtaget. Man kan argumentera att jag t.ex. har inbillat mig att det är chi-energin eller kroppen som själv rör sig, fast det egentligen kanske är jag som inbillar mig att chi-energin verkar vilja trycka mina armar uppåt och utåt och då ger ett kommando till mitt yi att lyfta dem, vilket jag sedan tolkar som spontant. Dvs. mitt Yi styr fast om än på ett omedvetet sätt. Gränsen är emellertid mycket intressant att utforska mellan medveten användning av Yi och denna omedvetna, spontana Yi.
Man kanske skulle kunna lika gärna argumentera för att det är ens egen kroppsintelligens/undermedvetna som styr och därmed vet bäst vilka rörelser som är bäst just idag för att lösa upp diverse blockeringar och mjuka upp och sträcka senor och ligament etc.

Det var på detta kanske lite bakvända vis som jag först själv upptäckte Yi.

Hoppas jag klargjort mig lite mer.

Mvh. C
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group