taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Artikel om vår Tai Chi och Qi Gong i Sydsvenskan

Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Klas
Moderator

PostPosted: Sun Jul 06, 2008 11:06 pm    Post subject: Artikel om vår Tai Chi och Qi Gong i Sydsvenskan Reply with quote

I dag, söndag kom det en artikel i Sydsvenskan om vår Tai Chi och Qi Gong, efter att vi fått besök på Kulturen av en reporter och en fotograf. Jättebra skrivet och mycket fina bilder, men den kommer bara i den del som bara publiceras i Lund, så en del av er har missat detta, och jag ger några utdrag ur artikeln.

Så här kunde vi läsa där: "En sommarlördag vid lunchtid verkar de flesta Lundabor besatta av att shoppa eller sitta i sorlet på en uteservering.
Vi andra väljer att utöva uråldrig kinesisk gymnastik i parken på Kulturen.
Platsen kunde inte ha valts bättre: under ett körsbärsträd dekorerat med röda kinesiska lyktor, bredvid drakutställningen.
– Vi brukar vara i Botan på sommaren, men i år blev vi inbjudna av Kulturen att ha det här eftersom de har Kinatema i år, säger Klas Larsson, tai chi och qi gong-lärare och grundare av Svenska Tai Chi Chuan-institutet.
– Jag finns med som ett exempel här på utställningen på en svensk som gör kinesiska saker. Det skojiga är att vi blir ett liveinslag i utställningen, fortsätter han."

Och så fortsätter artikeln med en livfull beskrivning av lektionen som reportern deltog i (också exemplariskt tycker jag, och "embedded journalist" är ju mode...).
Sedan får vi en slutkläm med två deltagares intryck, två nybörjare, och så får jag säga några ord:

"– Det var jättetrevligt. Man känner sig energifull. Det här är nog nyttigt, säger Susanne Arvidsson.
Det håller Klas med om. Han har utövat qi gong och tai chi sedan 1980.
– Dels finns meditationen och avspänningen, dels är det fysiskt och man får jobba med kroppen. Det är som om man gör yoga och karate på en gång. Jag tycker att det är jätteskönt ihop och det känns utvecklande på något sätt, säger Klas Larsson." Jomen visst gör det det!

Här kan ni se hela artikeln på weben: http://sydsvenskan.se/lund/article343734.ece
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum