Klas Moderator
|
Posted: Mon Jul 28, 2008 3:55 am Post subject: |
|
|
Roligt, det här hade jag inte sett förut! En intressant websida. | Quote: | | Och vem håller i den andra lansen om inte Tung Ying Jie (i alla fall vad jag kan se), som också finns nämnd i en annan bildtext. | Jomen visst, det är Tung, jag frågade mäster en gång och visade ett exemplar av boken, (Yang´s bok, skriven av Tung) och det visade sig att han visste namnen på alla de som förekom i boken, men jag har tyvärr tappat bort namnet på den andre mannen.
I en bildtext på denna websidan läser jag | Quote: | | Yang Cheng Fu: Renowned for his push hands ability and peng (expansive, rebounding energy), Cheng Fu taught a version of the Yang Family form that was even in tempo, large in frame, without stamping, jumping, or fa-jing; thus it was suitable for people of all ages and abilities. In private and with his inner circle, however, he continued to practice the more martial and energetically complex aspects of the family art. |
I den inre cirkel som Yang fortsatte att praktisera denna mera "martial" Tai Chi med fanns Tung, och det speglas bland annat i hans snabba Tai Chi-form, och hans skicklighet i Tui Shuo, som både hans son och sonson har fört vidare.
Skoj att se bilderna på Tai Chi-lans, vi skall jobba med det på sommarlägrets senare del. Det ger verkligen något, ett speciellt fokus, ända ute på spetsen, som ger en förlängd Qi, det ger en ny känsla för fa jin och utvecklar en särskild typ av kroppsanvändning, hela kroppen används i varje rörelse.
Om ni tittar i bildgalleriet på vår websida, så finns där ett antal bilder på Tung Ying Jie utövande Tai Chi-lans med en annan partner. Det är en bildserie med en ganska kort lans, kanske 180 centimeter, men samma övningar. En ovanlig sak är att de har spets på lansarna.
Bilderna kommer från boken "On Tai Chi Chuan" av T. Y. Pang, en ganska känd Tung-elev.
Där finns även 14 bilder med Tai Chi-lans från boken Tung skrev för Yang Chen Fu. |
|