taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tai Chi in entertainment / underhållningsvärlden
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu Apr 27, 2006 2:31 am    Post subject: Tai Chi in entertainment / underhållningsvärlden Reply with quote

Då och då stöter jag på roliga referenser till Tai Chi i filmer, böcker och musik. För några dagar sedan gick "Dödligt vapen", med Danny Glover och Mel Gibson i huvudrollerna på TV, och jag hörde en ganska lustig replik där.

Danny Glovers luttrade och ganska cyniska poliskommissarie har, motvilligt, fått en ny partner, en vild och farlig figur, spelad av Mel Gibson.
När de sätter sig i bilen för att åka ut på sitt första uppdrag säger Glover till Gibson: "I have heard that you do Tai Chi and all that deadly stuff"!

Det är ju inte så ofta man hör referenser till Tai Chi som en dödlig kampkonst Smile

Kul om andra kan komma med egna upplevelser av Tai Chi i film, böcker, musik och andra varianter inom underhållningsvärlden.


Last edited by Klas on Tue Sep 27, 2011 3:44 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
incognita



Joined: 26 Apr 2006
Posts: 1

PostPosted: Thu Apr 27, 2006 5:06 pm    Post subject: underhållnings taichi, tips Reply with quote

Tai chi förekommer som liten fotnot eller som tema i mycket fler underhållningssammanhang än man tror! Filmer med taichi som tema eller serietidningar med en enstaka scen med formen är bara exempel. Tips följer!

Great teacher Onizuka-mangaserie som finns i pocketform och i tidningen Mangamania. Serien riktar sig till tonåringar och handlar om en ganska flippig kille som blir lärare. Tai chi förekommer bara än så långe i en ruta i serien men det är kul att se det i en såhär pass trendig serie.

Tai Chi Master- Hong Kong rulle med många stjärnor med Jet Li i huvudrollen. Historien är mycket fiktiv om hur efter en livskris halva filmen igenom Jet Lis skaraktär genom taoismen upptäcker taichi. Det snygga här är början av filmen i fötexterna när man får se en stor grupp i bakgrunden för Jet Lis stilande utföra förtsa delen av långsamformen.

Sacred Scroll-ytterligare en Jet Li rulle. I en av de sista fightscenerna anv
änds "Håll påfåglen i stjärtfjädrarna" som teknik för att skicka skurken avsevärda antal meter åt pepparn. Dessutom nära filmat!

Jackie Chans guide till Hong Kong-ett program som visades på Discovery för något år sedan i vilket Jackie både tipsar om och visar taichi tillsammans med andra. Vackra bilder av Hong Kong dessutom!

I serien Dharma and Greg utför Dharma någon variant på Taichi med sina föräldrar i deras trädgård. Tjut ingick. Kan även vara något hittepå men klara jämförelser står att finna.

det var allt för nu, fler tips följer.

mvh incognita
_________________
give in to the great void or be devoid of such pleasure
Back to top
View user's profile Send private message
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Sat May 06, 2006 7:33 pm    Post subject: "På luffen i Beverly Hills" Reply with quote

Ett annat exempel som jag kom att tänka på är "På luffen i Beverly Hills" (Down and out in Beverly Hills) där Nick Noltes luffarekaraktär gör en inte oäven Tai Chi form i trädgården och imponerar på det ofrivilliga värdparet. "Oh, look he's not just a bum!"

Jag tror att det var den första gången jag såg Tai Chi i en amerikansk underhållningsfilm?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
William
Site Admin


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 22
Location: Trelleborg

PostPosted: Sat May 06, 2006 8:59 pm    Post subject: Reply with quote

Jag såg en film några månader sedan som heter "Knockaround Guys" om några "smalltime wannabe mobsters." En av dem, "Johnny Marbles," är en pilot och medan han står framför sin flygplan och väntar på kompisarna, han gör någonting som liknar tai chi.

När en av vännerna frågor vad han håller på med, han svarar något i stil med: "It's tai chi. It helps me get centered." Jag tror att det var lite mer till det, men jag har inte filmen här så jag kan inte kolla.
_________________
Share your knowledge, it is a way of achieving immortality
-Unknown
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Sun Jun 04, 2006 2:12 am    Post subject: Reply with quote

I en Rolling Stones video från 80-talet, "Neighbors" står en gammal vitskäggig kines i ett av de många fönster som utgör en bakgrund i videon och gör Tai Chi, man ser en snygg Dan Pien. Då hade jag precis börjat med Tai Chi, och blev väldigt förtjust.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
William
Site Admin


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 22
Location: Trelleborg

PostPosted: Wed Jun 28, 2006 12:49 am    Post subject: Reply with quote

Har precis sett Monk Season 4 Episode 13 "Mr Monk and the Big Reward." För de som inte har sett det, det är en detektiv serie om en detektiv (Mr Monk) som är minst sagt "lite udda." Det är en mycket roligt alternativ till alla hög spänning aktion polis drama som finns idag.

I alla fall, Mr Monk var på spåret efter en stulen diamant och hamnade på en "mediation center" där man ser många tai chi utövare. Han försöker tala med en gammal gubbe som ledar tai chi gruppen (en Yang stil variant. Man kan se en tydlig "nålet på havets botten" och ett par lan chiao wei) och i typisk Monk stil försöker plocka en lös tråd från gubbens dräkt ... medan mannen forsätter med tai chi. Det var rätt så mycket. Det pågick i ett par minuter. Kul att se!
_________________
Share your knowledge, it is a way of achieving immortality
-Unknown
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu Jul 13, 2006 2:59 pm    Post subject: Reply with quote

Något ni måste se i avdelningen Tai Chi på film är Ang Lee's film Push Hands. I dag, torsdag, har Sydsvenskan en artikel om filmen som påminde mig att jag ville skriva om den. Detta är en spelfilm, en komedi, och Ang Lee's debutfilm. Han har gjort Ice Storm, Bröloppsfesten, och flera andra bra filmer. Men detta är alltså debutfilmen om en gammal Tai Chi mästare från Taiwan som flyttar till USA, till sin son, gift med en amerikanska. Detta leder till mycket förvecklingar och konflikter, och faderns Tai Chi-filosofi spelar en huvudroll i utvecklingen. Filmen är mycket sevärd, särskilt för Tai Chi-utövare, det är uppenbart att Ang har ett personligt förhållande till Tai Chi. Kanske en smula träig i spelstilen, men det kan väl också upplevas som kongenialt, det är trots allt en kinesisk film... Wink

Och så har han ju gjort en annan obskyr liten rulle, Crouching Tiger, Hidden Dragon!! Också där finns tydliga referenser till Tai Chi, då det Wu Dang som det talas mycket om i filmen, är ett annat namn för Tai Chi, som ju enligt vår ursprungslegend skapades av Zhang San Feng bland de taoistiska klosterbergen i Wu Dang. Men det går lätt publiken förbi, om de intehar en susning om vad detta Wu Dang bergen står för. Shaolin bergen och dess kloster och stilar har gjort mer väsen av sig i väst, men för en kinesisk publik är referensen tydlig nog.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
William
Site Admin


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 22
Location: Trelleborg

PostPosted: Sun Jul 16, 2006 6:26 pm    Post subject: Angel's Dance Reply with quote

Ser på en film på TV just nu, som heter Angel's Dance. James Belushi spelar en yrkesmördare "Stevie 'The Rose' Rosellini" som försöker lära ut konsten till en annan.

När Stevie blir uprörd när han försöker prata med hans lärunga, plotslig börjar han gör (överdriven) tai chi.
_________________
Share your knowledge, it is a way of achieving immortality
-Unknown
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Tue Jul 18, 2006 7:20 pm    Post subject: Reply with quote

Smile
Quote:
James Belushi spelar en yrkesmördare "Stevie 'The Rose' Rosellini" som försöker lära ut konsten till en annan.
Javisst ja, jag glömde ju att tala om för er att Tai Chi är en utmärkt träning för yrkesmördare. Ytterligare ett bra argument för att träna Tai Chi! Det kan öppna en helt ny och spännande karriär för er!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kuan Yu



Joined: 02 May 2006
Posts: 3

PostPosted: Thu Jul 27, 2006 8:53 pm    Post subject: Reply with quote

Hej på er.

Jag satt och tittade på Easy Rider häromsistens. Våra hjältar landar med sina kromade springare i ett hippieläger. När hjältarna ska dra sin färde ser man en grupp skådespelare äntra en provisorisk scen och en av dem utför något som kan tolkas som tai chi.

Mats E
Back to top
View user's profile Send private message
Kalle



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 40
Location: Lund, Sweden

PostPosted: Wed Aug 02, 2006 2:02 am    Post subject: Reply with quote

Köpte precis en pocketdeckare i boklådan vid stationen i Lund. En röd hjältinnas död. Den handlar om en polis i Shanghai som satts att utreda ett mord med politiska övertoner. På sidan 122 finns en beskrivning av hur hans flickvän in spe tränar tai chi och hur de sedan gör tui-shou tillsammans. Sedan har jag inte kommit längre.

F.ö. - en ganska underhållande historia om en polis som går runt och citerar klassisk kinesisk posei och inte är en allt för smart deckare (hitills i alla fall)
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu Aug 03, 2006 12:54 am    Post subject: Reply with quote

"En röd hjältinnas död" är en riktigt bra deckare, det tyckte jag också. Den finns att låna på biblan. Hade faktiskt glömt att där var Tai Chi i den! Kul tips!
Och rätt så lärorikt, med det nya Kina och dess politiska problem, och det gamla Kina med dess traditioner och kultur som en slags kontrast, eller motsättningen mellan dem.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
christina



Joined: 15 Apr 2006
Posts: 6
Location: Lund

PostPosted: Mon Aug 14, 2006 5:34 pm    Post subject: Reply with quote

Hej
Läser en bok, Mei Wenti, om livet i dagens kina av Catarina Lilliehöök.
På en sida skriver hon: "Om man går ut tidigt på morgonen i Peking kan man se folk som övar taijiquan i parkerna. Man kan se dem på andra tider också men på morgonen ser man flest"
Hon fortsätter att beskriva vad Tai Chi är för något och avslutar så här: Då och då ser jag västerlänningar, främst på teve, som utövar taijiquan, men hur duktiga de än är tycker jag aldrig de kommer ens i närheten av en kines"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu Aug 31, 2006 3:30 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Hon fortsätter att beskriva vad Tai Chi är för något och avslutar så här: Då och då ser jag västerlänningar, främst på teve, som utövar taijiquan, men hur duktiga de än är tycker jag aldrig de kommer ens i närheten av en kines"
Själva citatet är ju egentligen bisarrt, skulle vilken som kines som står och viftar efter ett par lektioner, (ni vet hur DET känns) vara bättre än en västerlänning som har tränat 20-30 år med en mästare?!? Det är verkligen ett tokigt påstående, det kan inte vara någon större erfarenhet hon grundar det på. Och på rasmässiga fördomar.... Nog hade det varit roligt att se mer bra Tai Chi både bland västerlänningar och kineser, men sanningen att säga ser man mycket dåligt utförd Tai Chi, på båda hållen. Alltför ofta, i väst som öst, är det man får se representera Tai Chi Chuan "park-taichi" mjukgympa-taichi, där mycket av grunderna i Tai Chi Chuan alls inte är närvarande, och med dåliga grundpositioner.

Skiljelinjen går självklart inte mellan västerlänningar och kineser, utan mellan klassisk Tai Chi Chuan, med alla de traditionell grunderna närvarande, och å andra sidan modern gympa-taichi, och på samma sida rågången, flum-taichi, hippie-taichi, Cheng Manching-taichi, som alla är försök att med ord fånga ett och samma fenomen. De har alla samma felkälla, Cheng Manchings urartning av Tai Chi Chuan, som kom att spridas i väst, och även kom att påverka den kinesiska folkgympa-taichi som man ser mycket av i parkerna i Kina. Ett land som förlorade de flesta av de klassiska mästarna under inbördeskrig, japansk ockupation och sedan "kulturrevolutionen". De som överlevde allt detta hade flytt till Hong Kong och Taiwan, varifrån de kom att sprida Tai Chi Chuan till väst.
Där har den frodats, och liksom den kinesiska medicinen, funnit tillbaks till sina rötter, och nått nya höjder.

Och utövandet, och skickligheten har inget som helst med ras att göra, (vad det nu är för en konstig kategori...).
Denna människa är verkligen ute och cyklar verkar det som, efter det referat Christina gav, i vart fall.

Men Tai Chi Chuan på hög nivå är inte så vanlig, varken där eller här, så kanske vi skall ha lite förståelse för författaren ändå. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri Apr 13, 2007 2:01 am    Post subject: Shaolin Soccer Reply with quote

Shaolin Soccer heter en riktigt rolig rulle av Steven Chow, men det är inte bara Shaolin utan den duktiga hjältinnan som räddar laget i en helt absurd "fotbollsmatch", gör det med hjälp av Tai Chi i de häftigt animerade finalscenerna. Det skall dock medges att det blir en smula övernaturligt, när det virvlar upp cykloner när de rör sig, bollen ryker och fattar eld, och disintegreras, och lite annat som kanske inte föregår i Zlatans fotboll.

Och det är hur kul som helst, rekommenderas starkt om man inte är helt allergisk mot Kung fu film i någon som helst form.

Denna film, liksom hans senare film Kung Fu Hustle, är komedier som skojar med och delvis förvandlar genren, till något väldigt modernt, komiskt och underhållande.

PS på svenska har Shaolin Soccer visst titeln Kung Fu fotboll...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 1 of 7

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group