Klas Moderator
|
Posted: Tue Mar 24, 2009 2:56 am Post subject: tränat med svärd i parken? |
|
|
En notis i Sydsvenskan om någon som tränat Tai Chi med svärd i Pildammsparken i Malmö beskrevs ganska konstigt.
Det är fel som det står i notisen att knivlagen förbjuder detta, först och främst så faller inte svärd som inte är vassa, attrapper, under knivlagen, för det andra så får man ha kniv om man har en laglig användning, orsak, att ha den, och en hantverkare, eller en tai chi-utövare har den rätten.
Så dessa poliser har varit fel ute, och jag har motsatt erfarenhet att de kommer fram och säger att det är okay, de bara skulle kolla för någon ringt, men vi får stå ute och träna. Detta har skett vid flera tillfällen genom åren, fast det var ett tag sen sist. Kanske jag skall kontakta polisen och pratat lite, så att de inte ger upp denna goda praxis.
http://sydsvenskan.se/malmo/article420873/Svardman-drog-polisen-till-Pildammsparken.html
Om det är någon som känner sig träffad, och var med om händelsen, så skulle det vara intressant att höra hur det gick till, maila mig gärna eller ring 040-977989.
Och om ni har liknade erfarenheter så kan ni ju posta det här också. |
|