taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Diana Toxvær, Dansk Tai Chi's Grand Old Lady, har lämnat oss

Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Klas
Moderator

PostPosted: Wed Feb 28, 2007 5:25 am    Post subject: Diana Toxvær, Dansk Tai Chi's Grand Old Lady, har lämnat oss Reply with quote

Det är med sorg och saknad jag skriver detta, att Diana Toxvær, Dansk Tai Chi's Grand Old Lady, har gått bort helt nyligen. På Mäster Tung's kurser i Köpenhamn stod Diana alltid främst i högra hörnet, och öppnade klasserna med en ceremoniell Xing Li hälsning. Nu i februari så började mäster Tung med att säga att i dag gör vi vår tai chi utan att någon annan står där, vi lämnar platsen till Diana.

För att beskriva vad Diana betytt för europeisk Tai Chi skulle jag behöva en längre artikel, men när jag fått veta att Diana gått bort skrev jag ett brev till hennes tai chi-klass i Köpenhamn, och bad dem framföra mitt deltagande, och där i pekar jag på något av vad hon har gett oss, så låt mig citera det här:

Jag vill framför mitt deltagande till er, Dianas elever, och gärna säga några ord. Diana kan gott kallas dansk Tai Chi's Grand Old Lady.

Hon har haft stor betydelse för all europeisk Tung-stil Tai Chi. Det gäller även för oss här i Sverige, genom hennes arbete med Tung's Tai Chi i Danmark, dit vi har kunnat komma och få del av mästers Tung seminarier. Det har också haft stor betydelse för skandinavisk Tai Chi, för var vore finsk Tung-stil utan mästers danska kurser.

Men också Dianas roll i bildandet av Tung skolor i Italien, var central med hennes elever där, Salvo och Elisabetha till exempel, ja det är faktiskt Dianas initiativ som startade italiensk Tung-stil Tai Chi.

Diana var också en vän och kollega som jag haft mycket roligt tillsammans med ända sedan början av mästers kurser.

Allt det här blir jag påmind om i dag, och det känns väldigt sorgligt att missta henne.

Jag delar er sorg och saknad.

Tai Chi-lärare
Klas Larsson
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum