| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Kalle
|
Posted: Fri Jan 25, 2008 9:28 pm Post subject: EM i Tai Chi i Sverige |
|
|
Du har nu chansen att få göra Tai Chi under tävlingslika förhållanden,
och prova på hur det kan vara, med en kunnig panel av domare.
Inför "European Championship in Tai Chi", som anordnas i Sverige i år, kommer det att anordnas en förberedande helg 10-11 maj. Under denna helg är alla välkomna vare sig man avser att delta i EM eller inte. Inga problem om man är nybörjare, man delas in i olika klasser. Ett
utmärkt tillfälle att pröva på en tävlingssituation. Man kan pröva att
göra form med bedömning eller testa de olika varianterna av push hands.
Under helgen blir det även en domarkonferens för att diskutera olika
bedömningsprinciper i teori och praktik. Och det kan väl vara kul att
få lite "inside information" om hur sådant går till.
Man tävlar alltså i olika sorters former (hand och vapen) samt Push Hands i tre olika varianter, där det handlar om att bryta motståndarens balans.
Själva "European Championship in Tai Chi" är den 6-9 november.
Mer info finns på:
http://formosaerrant.blogspot.com/2008/01/forms-pushing-hands-refereeing-judging.html
Så passa på att ta vara på detta unika tillfälle till att fördjupa din Tai Chi. Vem vet när nästa EM skall hållas i Sverige.
Kontakta mig!
Last edited by Kalle on Sun Mar 02, 2008 1:28 am; edited 10 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Klas Moderator
|
Posted: Tue Feb 26, 2008 5:14 pm Post subject: |
|
|
Du kan vara med på detta arrangemang, då man gör all slags Tai Chi under förhållanden som skall var som det är på en tävling,
så att domare kan arbeta med att utveckla sina bedömningar.
Detta är ett unikt tillfälle för den som vill pröva på hur det är att tävla i Tai Chi, och lära sig hur det går till på tävlingar,
hur domare resonerar, vilka kriterier de har i sina bedömningar.
Så passa på nu om du är intresserad, kontakta Kalle Bergfors, han svara gärna på frågor också,
om du inte är säker på vad det handlar om eller om du kan vara med. |
|
| Back to top |
|
 |
Kalle
|
Posted: Sun May 11, 2008 11:44 pm Post subject: |
|
|
Helgen 10-11 maj var en mycket intressant helg ur taichi synpunkt. Förberedelserna inför EM pågår för fullt i Linköping och domarträffen gav ett flertal taichiutövare ur olika stilar möjligheten att testa sina färdigheter. Jag och Gunnar Hörnsten var var med från vårt gäng, men med tanke på vilken kapacitet som finns, så kunde så många fler ha representerat Tai Chi från Tungstilen i Sverige.
Som domare var det intressant för nu diskuterade vi domslut tillsammans med dom andra domarna och dom deltagande. Ett forum för lärande för oss alla. Gunnar och jag fick också testa på att bli bedömd. Intressant och lärorikt.
Sedan var det en hel sektion om dom nya pushhandsreglerna där man nu kommer att ha Fixed Step, Moving Step och Free Moving Step. Jag förklarar gärna vad detta innebär om det är någon som är intresserad.
När det gäller former så är det som förr med soloformer i olika klasser:
Beginner <2 års taichiträning
Intermediate <5 års taichiträning
Open class - över 5 års taichiträning
Men nytt i förhållande till Swedish Open är:
Fast Form - passar ju oss bra som har två snabba former.
Group forms - för fler än tre deltagare som samtidigt gör form. Även här borde vi ha bra material. Sabelform i fyr/sex kantsformation eller bara rakt upp och ned.
och slutligen (but not least)
Choreographed confrontation demonstration.
Bakom detta klyddiga namn som vi rask förkortade till CCD, så döljer sig så intressanta saker som
Tui Shou demonstration
San Shou demonstration
Du Lien two persons form demonstration
Weapon demonstration
Detta är ju hemmaplan för oss med våra DuLien former. (Men såg också ett par intressanta CCDs från deltagarna i Linköping)
Verkar väl hur kul som helst. Ångrar så smått att jag lovat att döma - hade varit kul att kunna delta och tävla också. Men man kan nog kombinera.
Nästa chans till förberedelse inför EM blir i slutet av september alt. början av oktober då en ny "testhelg" kommer att anordnas. Denna gången blir det lite mer strikt som på en riktig tävling. Missa inte detta unika och gyllene tillfälle! Prata eller maila gärna med mig om du vill veta mer. _________________ http://www.myspace.com/kalleblomster
www.kalleblomster.com |
|
| Back to top |
|
 |
Kalle
|
|
| Back to top |
|
 |
Klas Moderator
|
Posted: Sun Nov 02, 2008 12:59 am Post subject: |
|
|
Ja då är det snart dags, och en del blir vi som är klara att åka, både tävlande och åskådare. Men fler borde verkligen komma som åskådare!
Och som åskådare har man möjlighet att delta i de work shops som hålls, jag håller en med Tai Chi-applications, och det finns många fler. Titta på deras websida http://www.sweopen.se/ec/main.php?id_article=21
Men alla som kan borde vara där, detta är en engångs tillfälle att ett sådant stor Tai Chi arrangemang kommer till lilla Sverige. Har ni frågor kontakta mig eller Kalle. Tåg upp kan fås för så lite som 195 kr på lördagen. Det finns trevliga rum till hyggliga priser på http://www.hotelldunord.se
Kom loss nu, detta är ett unikt tillfälle! Man kan åka för en dag, eller två om tre inte går.
Last edited by Klas on Mon Nov 03, 2008 12:14 am; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Kalle
|
Posted: Sun Nov 02, 2008 1:32 pm Post subject: |
|
|
Tack Klas för påminnelsen!
Kan bara instämma - det är något av "a life time opportunity". Det kommer säkert att dröja minst 10 år innan vi har möjlighet att se så mycket kvalificerad Tai Chi ur olika stilar igen i Sverige. Det kommer över 200 deltagare från 14 länder.
Det är oerhört enkelt att ta sig till Linköping. Bil eller tåg fungerar bra. Man kan till och med åka över dagen om man bara vill kolla lite.
Förutom Tai Chi kommer man att kunna se Ba Gua. Bara en sån sak.
Som sagt - missa inte detta helt UNIKA TILLFÄLLE.
Från vår klubb så kommer Klas att tävla i Tung family set, snabb och långsam. Gunnar H i Yang style. Klas och jag kommer att göra en uppvisning i Yang och Tung style partnerövningar. Klas kommer att hålla en workshop. Så det finns lite "egna" aktiviteter också att supporta! _________________ http://www.myspace.com/kalleblomster
www.kalleblomster.com |
|
| Back to top |
|
 |
Klas Moderator
|
Posted: Thu Nov 06, 2008 2:41 am Post subject: |
|
|
Jag vill passa på att pusha en sista gång för vår work shop med Tai Chi-tillämpningar på EM, och för arrangemanget som helhet.
Det är stort, massor av Tai Chi-utövare från många länder, många work shops också. Missa det inte om ni kan komma någon av dagarna.
Det lär dröja innan ni har tillfälle att uppleva ett EM i Tai Chi i lilla Sverige. |
|
| Back to top |
|
 |
Kalle
|
Posted: Sun Nov 16, 2008 3:09 pm Post subject: |
|
|
EM är nu avklarat. Jag hade förmånen att vara där i två hela dagar och fick se mycket fin tai chi och träffa nya och gamla bekanta.
Framför allt var det många ryssar på hög nivå och en lirare som körde kanonfin Chenstil (Lao Jia Er Lu / Pao Chui)
Och så Klas snygga insatser förståss, i Tung långsam och snabb familjestil. Kul att se att flera blev intresserade efteråt.
För min del växlades intensiva domarpass med skönt tai chi snack.
Och så gjorde Klas och jag en uppskattad uppvisning baserad på våra partnerövningar ur Yang och Tung repertoaren.
Synd bara att inte fler tog vara på möjligheten att få uppleva detta fina EM. Tyvärr blir det ingen DVD heller ... _________________ http://www.myspace.com/kalleblomster
www.kalleblomster.com |
|
| Back to top |
|
 |
|