taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ont i Knä - Stadium att gå igenom vid korrekt träning?

Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Chris M

PostPosted: Tue Jul 04, 2006 12:49 am    Post subject: Ont i Knä - Stadium att gå igenom vid korrekt träning? Reply with quote

http://www.emptyflower.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=Xing;action=display;num=1151466642
Här är en intressant tråd på Emptyflower linkar till en artikel av en yang stylist som nämner en del intressanta saker. Bla. detta:

Quote:
When people first learning the boxing frame, within a few days they will feel muscle pain in their legs. After a month, they may feel knee pain. After that they may feel some shoulder soreness. Learners should not be surprised with this. This is a natural process. This also is how a good teacher gives correct guidance. Continue the practice and the soreness and pain will heal. Later, your skill will be much improved. If people fear soreness and pain and then stop practicing, only to re-start after the pain goes away, thus are only doing a sporadic, start and stop practice, they are really wasting their time. If you learn taiji boxing but never feel any leg pain, knee pain, or shoulder soreness, then the teacher is not giving correct guidance. You must select another teacher, a good teacher.

Har ännu inte läst artikeln men tyckte detta var ett kuriost uttalande. Vad anser du om detta Klas?

Har blivit dåligt med träning i sommar, mycket stark allergi och lite knäont faktiskt. Hoppas ni andra har haft det bra!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kalle

PostPosted: Sat Jul 08, 2006 11:16 am    Post subject: Reply with quote

Min erfarenhet liknar lite den som beskrivs i texten. Jag fick "sura" knän efter ett tag när jag börjat träna TC och sedan försvann problemen. Nyckeln till att bli av med problemen var för mig att analysera positionerna och se vilka fel jag gjorde som drabbade knäna. På så sätt var det ett tillfälle till lärande. Om man struntar i att korrigera sin position så tror jag dessvärre att man får dras med knäproblemen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Klas
Moderator

PostPosted: Sun Jul 09, 2006 12:41 am    Post subject: Reply with quote

Först ett citat från debatten på Emptyflowers forum: "Depends on the kind of pain, IMHO.  If it is caused by the quads getting all worked up and tense and pulling the patella up, then it's in the same realm as having sore muscles after weight lifting.  As in, "nothing wrong with it." If it is caused by a (continuous) misalignment of joints during practice, then it's a very different story. And then, there are genetics..."

Håller med, detta är riktigt, och tilläggas kan att det enligt en undersökning (kan inte komma på vilken eller var just nu), så har 30 % av svenskarna gamla knäskador, från barndoms- och ungdomstid, framför allt sprickor i minisken som inte alltid ger sig tillkänna förrän man belastar, och kanske belastar lite fel. De anses i stor utsträckning härstamma från bollspel under uppväxten. Dessa blir bättre vid korrekt träning. Och i det vill jag instämma med Kalle, vare sig smärtan kommer av kroniska probelm, gamla skador eller fel position, så lönar det sig att gå igenom sina positoner minutiöst.

Om Li Yaquan kan sägas att han tillhör dom som är "hard as nails", och tar en tuff attityd till träning. Han har själv en mycket djup position i sin Yang-stil, nära horisontella lår, och lååångt steg. Li Yaquan var en ung elev till Yang Chen Fu. Men det är en kraftig förenkling i uttalandet, så som Li står citerad på Emptyflowers forum men ärligt talat, man kanske ska läs hela uttalandet, och se vad det är han menar. Många gamla mästare hade det traditionella konceptet med att utan förmågan att "Äta bittert" eller "Chi ku", så kan man inte uppnå mästerskap i Tai Chi. Artikeln i Qi Journal minns jag som läsvärd, om än just så här som i exemplet, lite svårsmält i sina stycken. Kanske skaffa hans bok? I Emptyflower tråden sägs det att Lion books är på väg att slå vantarna i bordet, kasta in handduken – det är en väldig massa intressanta böcker de har, tag chansen att gå in och kika om det är någon bok ni vill ha. Li har bla skrivit en bok om lansövningar, och eftersom han är en Yang Chen Fu elev så lär det vara samma övningar som vi gör, och det låter intressant.

När det gäller knäsmärta kan jag då och då få den typ av ont som inlägget talar om, smärtan är hugg över eller nedanför knäskålen, oftast ovanför. Det blir bättre med träning och med korrigering av positionen, gå inte utanför knäet med vikten, känn Bubblande källan/Yongquan området, fokusera mycket på det. (Det ger också andra bra effekter till så väl Qi som form och sinne.) Men det kommer också av muskeltrötthet, så träning gör det bättre, stärk muskulaturen runt knäet, och mjuka upp den med övningar (stretching, knäcirklar), med massage och med akupressur, främst Zu San Li, och Yanglingquan, mästare-punkt för senor och ligament.

När det gäller allergier kan de behandlas med visst resultat med egen massage, akupressur, och, med risk för att påpeka det uppenbara, Tai Chi. Också de Qi Gong övningar som riktar sig mycket mot lungornas funktion, och har rörelser som öppnar bröstkorgen och stimulerar lungans funktioner generellt, är på listan. Men man tenderar ju att bli trött, håglös och irritabel av allergi, så de kan vara tungt, men det gäller att gräva brunnen innan man blir törstig, som ordspråket säger.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum